کمک مومنانه


امسال با بروز اپیدمی ویروس کرونا، مردم دنیا را دلنگران نموده است. عاشورا نزدیک است. خدا را به خون به ناحق ریخته شهدای کربلا قسم می دهیم این بلا را هرچه زوتر از سز مردم دنیا کوتاه نماید و آرامش را به مردم جهان از جمله روستای طنجور باز گرداند.آمین یا رب العالمین.

امسال با توجه به دستور العمل ستاد کرنا، تجمع برای سینه زنی و عزاداری به شکل هر سال غیر ممکن است. به همین خاطر نذورات و نذر و نیازها نیز به شکل هر سال غیر ممکن است. عده ای از عزیزان روستا به این جانب پیشنهادی داده اند که بنا به حسب وظیفه آنرا با عزیزان و بزرگان روستای طنجور در میان می گذارم که اگر موانع مسائل شرعی نداشت پیشنهاد خوبی است. چندین سال است که بحث سایه بان در محافل و مجالس روستا به میان گذاشته می شود. با توجه به نیاز سایه بان برای مردم، با نقشه ای که کشیده شد و تحویل دهیار محترم روستا دادشد. قرار براین است، که کاری کنیم که هم مسئله سایه بان را حل نماید و هم محلی برای زائران امامزاده (ع)باشد. یعنی حیاط فعلی امامزاده (ع) به شکلی یزرگتر به صورت سالن سر پوشیده با شیروانی.  هم نماز میت در جوار امامزاده (ع) برگذار شود و هم استراحتگاهی برای زائران. این سالن برای روز عاشورا محل استراحت کسانی می شود که توانایی ایستادن در زیر آفتاب را ندارند. عزاداران امام حسین(ع) بیش از این قابل عزت و احترام هستند و بر ماست که با تمام توان در روز عاشورا خدمت گزار آنها باشیم. الحمدالله یک خیر روستا قول تهیه میلگردهای آنرا داده است. خدا خیرش بدهد. این باقیات و صالحاتی می شود برای فرد و خیرات آن نیز به پدر و مادر می رسد.مردم روستای طنحور از دیر باز عاشق امام حسین علیه السلام بوده و هستند.  لیاقت این مردم با فرهنگ خوب و متدین، یک روستای زیبا و آباد است، بکوشیم به این حق برسیم. اینشاالله


نویسنده : عبدالرضا جودکی
تاریخ : جمعه 10 مرداد 1399
زمان : 20:39
موسسه خیریه روستای طنجور


انجام اعمال خیریه و نیکوکاری در فرهنگ ایران، قدمتی دیرینه دارد. خیریه به اعمال نیک و عام‌المنفعه‌ اطلاق می‌شود که در جهت ایجاد تغییر مثبت در جامعه و کمک به نیازمندان انجام می‌شوند. نیکوکاری و بشردوستی به عنوان یک خصلت فطری و خدادادی در وجود انسان‌ها وجود دارد که با سیر تکاملی انسان‌ها به رشد و شکوفایی رسیده است. موسسه خیریه نقش مهمی در انجام امور خیر به صورت سازماندهی شده ایفا می‌کند. موسسه خیریه عموما یک سازمان عام المنفعه مردم نهاد است که معمولا به صورت غیر انتفایی و غیر سیاسی در رفع مشکلات مردم یک کشور در زمینه‌های مختلف فعالیت می‌کند. موسسات خیریه در دو حیطه دولتی و خصوصی مشغول به فعالیت هستند. در خصوص حوزه فعالیت‌های یک موسسه خیریه می‌توان به فعالیت‌های فرهنگی، آموزشی، بهداشتی و درمانی، مذهبی و غیره اشاره کرد.

به لطف خدا و به همت عده ای از جوانان پر شور و متدین روستای طنجور فعلا برای شروع و آغاز به کار یک امر خیر و خداپسندانه در امور خیریه مشغول به فعالیت شدند. در این دو سه سال گذشته با همیاری وکمکهای خودشان و عده ای از خیرین روستا توانسته اند در حد وثق شان کمک شایانی به اقشار نیازمند نمایند. ضمن خسته نباشید به آنها، امیدواریم در روزهای آینده امورات ثبتی آن موسسه انجام گیرد تا به طور رسمی فعالیت خود را آغاز نماید.

اهداف موسسه خیریه

۱- کمک و یاری رساندن به کودکان ونوجوانان بی سرپرست و بد سرپرست

۲- کمک به رفع آسیبهای اجتماعی ناشی از فقر و فرهنگی

۳- جمع آوری و سازماندهی کمکهای نقدی و غیر نقدی افراد خیر

۴- همکاری با سازمانها و موسسات حمایتی جهت ارایه هر نوع کمک مادی و غیر مادی به کودکان ونوجوانان بی سرپرست و بی بضاعت

۵- ارایه برنامه آموزشی ، مشاوره تحصیلی و تربیتی به کودکان بی سرپرست وبی بضاعت

۶- تاسیس مرکز نگهداری از کودکان بی سرپرست و بد سرپرست در صورت توان مالی موسسه

۷-تلاش در جهت ترویج و اشاعه فرهنگ نیکوکاری در سطح جامعه

۸- اشتغالزایی برای زنان سرپرست خانوار

شماره کارت حساب سه نفره به نام های: عزیزان، 1- علی ساکی  2- محمد رضا روزبهانی 3 - ایمان ساکی           0998-8136-9975-6037

پیامبر عالیقدر اسلام در مقام مقایسه میان فقر و غنا و اینکه کدام یک برای سعادت انسان بهتر است، می فرماید:
«تهیدستی از ثروت بهتر است، مگر ثروت ثروتمندی که از مال خود، قرض اشخاص پریشان حال و مقروض را ادا کند و آنان را از زیر بار قرض و فشار زندگی نجات دهد و به مسلمانان بی‌بضاعت و گرفتار کمک کند».(بحارالانوار، ج72، ص56.)

بیایید دعا کنیم خداوند ما را وسیله قرار دهد برای گره باز کردن.

 

 


نویسنده : عبدالرضا جودکی
تاریخ : دو شنبه 29 ارديبهشت 1399
زمان : 11:5
دیدگاه روزنامه خارجی از رهبر ایران


«مجله تایمز در سرمقاله خود می نویسد: رهبر ۷۸ساله ایران، ۲۸ سال کشوری را در پر تلاطم ترین طوفان ها جوری رهبری کند که امن ترین کشور خاورمیانه می باشد. رهبر ۷۸ساله ايران، سه ساعت برای مردمانش صحبت میکند بدون ذره ای تکرار، آن هم بدون خوردن قطره ای آب!!(در علم سیاست به آن تَکلُّم سه وجهی گویند)
رهبر ایران با۸۰دقیقه تکلم سه وجهي، رکورد تکلم سه وجهی که مربوط به هیتلر و چرچیل، با ۹دقیقه بود را شکسته است. رهبرِ۷۸ساله ایران درحالی که دروس تخصصی اقتصاد را نخوانده، طرحی چند صَد صفحه ای از مباحث اقتصادی نوین را برای کشورش می نويسد که مورد تحسین اقتصاد دانان بین المللی قرار می گیرد!!!
رهبر۷۸ساله ايران در یک سخنرانی یک ساعته جامعه خویش را آسیب شناسی کرده و نقاط ضعف و قوت جامعه را با ساده ترین کلمات به مردم می فهماند.
رهبر ۷۸ ساله ایران به مانند یک عضو کم درآمد جامعه زندگی می کند. و از همه جالب تر اينکه فرزندان خود را از مسئولیت های کشور منع کرده است. رهبر ۷۸ ساله ايران با یک هشدار واولتيماتومش شاه کشوری دیگر را به شدت مرعوب سازد(حادثه منا) تا جایی که فردای سخنرانی اش، تمام وعده های بر زمین مانده عملی می شود!!
رهبر ایران رکورد بیشترین ساعات حضور در مناطق جنگی (هشت سال جنگ) را دارد. رهبر ۷۸ ساله ايران مسائل بین المللی و آینده سیاسی جهان را به درستی محاسبه و پیش بینی می کند! (برجام، جنگ يمن، رئیس جمهوری ترامپ و…)
رهبر ۷۸ ساله ايران چنان سیاست مدار قدرتمندی می باشد که بزرگترین جنگ نرم جهانی که توسط تمامی سازمان های جاسوسی دنیا از سالها قبل طراحی شده بود را تنها با یک سخنرانی چند دقیقه ای خنثی می کند.
کجای دنیا دیده اید رهبری که در سن ۷۸ سالگی به تنهایی کوه پیمایی میکند مجله تايمز دسامبر 2016»

نویسنده : عبدالرضا جودکی
تاریخ : سه شنبه 12 فروردين 1399
زمان : 11:12
ضریح امامزاده یوسف (ع) روستای طنجور


یک و دو سال پیش، توسط عده ای از دلسوزان روستای طنجور به فکر تهیه یک ضریح برای امامزاده یوسف علیه السلام روستای طنجور بودند. به همین منظور با اداره اوقاف شهرستان بروجرد برای تهیه ضریح امامزاده در میان گذاشته شد، بعد از مدتها اداره اوقاف یک ضریح کهنه را برای امازاده روستای طنجور پیدا کرد. روز جمعه شانزدهم اسفند نود وهشت بود که ضریح امامزاده روی قبر امامزاده یوسف (ع) نصب گردید. جادارد، تبریک بگوییم برای انجام این کار مهم و خداپسندانه. حدیث داریم که می فرمایند: هرکس به امامزادگان و یا نوه های امامان (ع)خدمتی انجام دهد،همانند کاری ارج دارد که برای امامان(ع) انجام می دهد. همچنین به کسانی که در این امر خیر و خداپسندانه زحمت کشیده اند، خسته نباشی گفت و برای آنان آرزوی سلامتی و موفقیت از خداوند خواستار شد.

به امید آنروزی که گردشگران و زوار زیادی از نقاط مختلف به این روستا بیایند و مردم روستای طنچور به آنها خدمت نمایند.

 

 

 


نویسنده : عبدالرضا جودکی
تاریخ : شنبه 17 اسفند 1398
زمان : 21:28
با هم بودن چقدر زیباست


برای ایجاد یک زندگی عالی و با کیفیت در هر مجموعه ای از جامعه انسانی، اعم از شهری و روستایی و حتی مجموعه ی کوچکتری مانند خانواده، نه تنها به یک الگوی مناسب نیاز می باشد، به فاکتورهای لازم و ضروری نیز نیاز دارد. این فاکتورها در حوزه های  قرهنگی، اجتماعی، اقتصادی هستند. یک مجموعه انسانی زمانی موفق می شوند که مشکلات فرهنگی نداشته باشند. مشکلات اقتصادی نداشته باشند، از هنجارهای اجتماعی به دور باشند. این مجموعه که از سلامت اجتماعی بهره می برد، دارای سرمایه اجتماعی خوبی خواهد بود.همانطوریکه  از چندین مجموعه خانوار یک روستا شکل می گیرد، این روستا نود و نه درصد دارای اشتراکات همسو هستند. با توجه به این همه نزدیکی، نباید نسبت به مشکلات روستا بی تفاوت باشند، زیرا زره کوچکی از آن مشکل به خودشان بر می گردد. 

سعدی می فرماید:

چو عضوی به درد  آورد روزگار

دگر عضوها را نماند قرار

به هر شکل چه بخواهیم و چه نخواهیم، ساز خوشی از هر نقطه ای باشد به گوشمان می رسد و خدای ناکرده هر دردی و غمی هم باشد، ناله هایش به گوشمان می رسد، خوشا آن گوشی که نسبت به هردو بی تفاوت نباشد. که مصداق مصرع دوم شعر سعدی است.

تو کز محنت دیگران بی غمی

نشاید که نامت نهند آدمی

هنجارهای اجتماعی، شیوه های رفتاری معینی است که در جامعه متداول است. هر فردی که درجامعه زندگی می کند، آن را می آموزد، به کار می بندد و انتظار دارد دیگر افراد جامعه نیز آن را انجام دهند. بنابراین هنجارها و رفتارها، قاعده، معیار و میزانی است که با آن رفتار اجتماعی افراد در جامعه سنجیده شود. هر رفتاری که با آن مطابقت پیدا کند، رفتاری بهنجار است. چنانچه مخالف آن باشد، نابهنجار نامیده می شود. باید بدانیم که هنجارها مبتنی برارزش است. تمام قوانین و مقرراتی که در هر جامعه یی وجود دارد، مبتنی بر ارزش ها و هنجارهای اجتماعی است. یعنی ابتدا جامعه نیاز به آن را احساس می کند، سپس به مجلس شورا می رود و تصویب می شود. مقررات راهنمایی و رانندگی، خوب و بد بودن و زشت و زیبا بودن هرچیز در جامعه. همه اینها هنجارهایی هستند

اگر در جامعه ای هنجارها مراعات نشود، کجروی پدید می آید و رفتارها آسیب می بیند. یعنی، آسیب زمانی پدید می آید که از هنجارهای مقبول اجتماعی تخلفی صورت پذیرد. عدم پای بندی به هنجارهای اجتماعی موجب پیدایش آسیب اجتماعی است.

اعتیاد  یک آسیب اجتماعی محسوب می شود، اگر این آسیب اجتماعی باعث رنجش جامعه شود به یک ناهنجار اجتماعی تبدیل می شود. جامعه سالم، جامعه ایی است که ارزشها و هنجارهای اجتماعی مورد احترام قرار می گیرد. برای اینکه بتوانیم جامعه روستای طنجور را به سمت یک جامعه سالم سوق بدهیم، باید با آسیب های اجتماعی در روستا مبارزه کرد و آن آسیب ها را از بین برد. یکی از آن آسیب های اجتماعی مسئله اعتیاد است. مبارزه با این مرض اجتماعی ازسال های گذشته مورد توجه دلسوزان این روستا بوده است، متاسفانه به خاطر عدم زیر ساخت لازم دست آنها برای مبارزه با این مرض خانمانسوز کوتاه بود. به لطف خدا بعد از باز سازی رخت کن که به یک مخروبه و محلی برای تجمع معتادان تبدیل شده بود، وبه نام کتابخانه تبدیل شده بود، محل مناسبی شد برای تشکیل کلاس ان ای . (انجمن معتادان گمنام) در تشکیل این کلاس جا دارد اول از اعضای گروه N A که با زحمت فراوان به روستای طنجور می آیند و کلاس  N A را اداره می نمایند، دوم از معتادان روستای طنجور تشکر کرد که پذیرفتند تا در کلاسهای این انجمن شرکت نمایند، سوم از آقای ایمان ساکی مسئول بهداشت روستای طنجور و چهارم از آن کسانی که در انجمن NA سالهاست به پاکی رسیده اند وبه معتادان این روستا  کمک می کنند. برای تمام کسانی که در این کلاس شرکت کرده اند آرزوی سلامت،موفقیت، و رها شدن از موادهای مخرب را از خداوند بزرگ خواهان و خواستاریم.

 

 

 

 

 

 

 

همانطوریکه به 


نویسنده : عبدالرضا جودکی
تاریخ : یک شنبه 6 بهمن 1398
زمان : 1:5
هرکسی از ظن خود شد یار من


هرکسی از ظن خود شد یار من 

 از درون من نجست اسرار من

 سر من از ناله من دور نیست

 لیک چشم و گوش را آن نور نیست

 هیچکس بر سر و سودای کسی راه نمی تواند بیابد، جلالدین مولانا که اهل سلوک است می گوید که  مردم وقتی مرا می بینند،از ظن خودشان مرا ارزیابی می کنند." هرکسی از ظن خود شد یار من" این ظن نه در مقابل شک است البته ممکن است در مقابل یقین هم باشد. کسی می تواند از درون من با من ارتباط بر قرار کن یا هم طراز با من باشد یا بالاتر از من، هرگونه ارزیابی، داوری و قضاوت که داشته باشندبر اساس ظن است.

هیچکس نمی تواند به درون دیگری راه پیدا کند،" از درون من نجست اسرار من" یعنی کسی نمی تواند اسرار من را پیدا کند. کسی می تواند از درون من با من، ارتباط بر قرار کند که هم طراز من باشد یا بالاتر از من باشد. مردم عادی نمی توانند به درون من راه داشته باشند. مردم یک برداشتی از نظر خودشان می کنند و چه بسا علم هم بدانند و مثلا بگویند که ما یقین داریم که اینجور قکر می کند، اما در واقع ظنی بیش نیست.


نویسنده : عبدالرضا جودکی
تاریخ : یک شنبه 29 دی 1398
زمان : 16:58
هدف شلیک پهپادهای آمریکایی


آمریکا تنها به حاج قاسم سلیمانی

 

 

و دیگر فرماندهان مقاومت شلیک نکردند

 

آنها به دو میلیارد مسلمان شلیک کردند.


نویسنده : عبدالرضا جودکی
تاریخ : پنج شنبه 19 دی 1398
زمان : 9:18
شاخصه های بسیجی و هویت ملی


 رهبر انقلاب فرموده:

«هر فرد ایرانی بالقوّه یک بسیجی است،

مگر عده‌ی معدودی که یا دچار خودپرستی‌اند

یا دچار شهوت‌پرستی‌اند یا دچار پول‌پرستی‌اند

یا دستشان زیر سنگ دشمن است،

آن‌ها را می‌گذاریم کنار؛ معدودند، زیاد نیستند.

اکثریّت قاطع ملت ایران بالقوه بسیجی‌اند.»

هویت انقلابی:

رهبر انقلاب در بیست و هفتمین مراسم

سالگرد رحلت حضرت امام خمینی(ره)

در سال ۱۳۹۵ با تعریف شاخصه‌های هویت

انقلابی انجام دادند. شاخصه‌های کلان

ذکر شده از سوی ایشان عبارت بود از:

«پایبندی به مبانی و ارزش‌های اساسی

اسلام و انقلاب»، «هدفگیری آرمان‌های

انقلاب و همت بلند برای رسیدن به آن‌ها»،

«پایبندی به استقلال کشور»،

«حساسیت در برابر دشمن» و

«تقوای دینی و سیاسی». تعریف ایشان

از هر کدام از شاخصه‌ها نیز کلان و

گسترده بود به نوعی که افراد مختلف

با هر مرتبه‌ای از اعتقاد را در برمی‌گرفت.

بدین طریق چتر هویتی بزرگی فرای

«هویت اسلامی» و «هویت ایرانی»

ایجاد شد که سلایق و جهت‌گیری‌های

متنوع را در ذیل خود به وحدت می‌رساند.




نویسنده : عبدالرضا جودکی
تاریخ : پنج شنبه 19 دی 1398
زمان : 9:12
خاکریزی بین دیوار محوطه امامزاده و زمین چمن



نویسنده : عبدالرضا جودکی
تاریخ : پنج شنبه 5 دی 1398
زمان : 23:51
الهی سینه ای ده آتش افروز


سينه آتش افروز

الهي سينه اي ده آتش افروز * * * در آن سينه دلي وآن دل همه سوز

هر آن دل را كه سوزي نيست ، دل نيست * * * دل افسرده غير از آب و گل نيست

دلم پرشعله گردان ، سينه پردود * * * زبانم كن به گفتن آتش آلود

كرامت كن دروني دردپرورد * * * دلي در وي درون درد و برون درد

به سوزي ده كلامم را روايي * * * كز آن گرمي كند آتش گدايي

دلم را داغ عشقي بر جبين نه * * * زبانم را بياني آتشين ده

سخن كز سوز دل تابي ندارد * * * چكد گر آب ازو ، آبي ندارد

دلي افسرده دارم سخت بي نور * * * چراغي زو به غايت روشني دور

بده گرمي دل افسرده ام را * * * فروزان كن چراغ مرده ام را

به راه اين اميد پيچ در پيچ * * * مرا لطف تو مي بايد ، دگر هيچ

وحشي بافقي ( 939 ـ 991 هـ . ق )

شربت درد

خداوندا دلم بي نور تنگ است * * * دل من سنگ و كوه طور سنگ است

دلم را غوطه ده در چشمه نور * * * تجلي كن كه موسي هست در طور

دلي ده چون محبت پاكدامان * * * دلي پاكيزه گوهرتر زايمان

برافروز آتشي در سينه من * * * كه سوزد راحت ديرينه من

برونم زآتش دل دار در تب * * * درون بحري كن از آتش لبالب

بپوشان چهره ام را خلعت زرد * * * بنوشان سينه ام را شربت درد

عرفي شيرازي ( 964 ـ 999 هـ . ق )

تمناي وصال

تا كي به تمناي وصال تو يگانه * * * اشكم شود از هر مژه چون سيل روانه

خواهد به سر آيد شب هجران تو يا نه * * * اي تير غمت را دل عشّاق نشانه

جمعي به تو مشغول و تو غايب ز ميانه رفتم به در صومعه عابد و زاهد * * * ديدم همه را پيش رخت راكع و ساجد

در ميكده رهبانم و در صومعه عابد * * * گه معتكف ديرم و گه ساكن مسجد

يعني كه تو را مي طلبم خانه به خانه

روزي كه برفتند حريفان پي هر كار * * * زاهد سوي مسجد شد و من جانب خمار

من يار طلب كردم و او جلوه گه يار * * * حاجي به ره كعبه و من طالب ديدار

او خانه همي جويد و من صاحب خانه هر در كه زنم صاحب آن خانه تويي تو * * * هرجا كه روم پرتو كاشانه تويي تو

در ميكده و دير كه جانانه تويي تو * * * مقصود من از كعبه و بُتخانه تويي تو

مقصود تويي كعبه و بتخانه بهانه بلبل به چمن زان گل رخسار نشان ديد * * * پروانه در آتش شد و اسرار عيان ديد

عارف صفت روي تو در پير و جوان ديد * * * يعني همه جا عكس رخ يار توان ديد

ديوانه منم من كه روم خانه به خانه عاقل به قوانين خرد راه تو پويد * * * ديوانه برون از همه آيين تو جويد

تا غنچه بشكفته اين باغ كه بويد * * * هركس به زباني صفت حمد تو گويد

بلبل به غزل خواني و قمري به ترانه بيچاره بهايي كه دلش زار غم توست * * * هرچند كه عاصي است زخيل خدم توست

اميد وي از عاطفت دم به دم توست * * * تقصير خيالي ( 1 ) به اميد كرم توست

يعني كه گنه را به از اين نيست بهانه شيخ بهايي عاملي ( 953 ـ 1031 هـ . ق )

شعله شوق

الهي شعله شوقم فزون ساز * * * مرا آتش كن و در عالم انداز

الهي ذرّه اي آگاهي ام بخش * * * رهم بنما و بر گمراهي ام بخش

زدانش گوهر پاكم برافروز * * * چراغ چشم ادراكم برافروز

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 . خيالي بخارايي ، شاعر قرن نهم ، در سال 850 وفات يافت و پس از وي شيخ بهايي كه از دانشمندان دوره صفويه است غزل وي را تضمين كرد .


نویسنده : عبدالرضا جودکی
تاریخ : پنج شنبه 5 دی 1398
زمان : 11:59
ما روز عاشورا در چه نقطه ای هستیم


سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، در ظهر روز عاشورای حسینی 98 درباره مسائل مختلف منطقه‌ای سخنرانی کرد.

او در سخنرانی خود گفت: همه ما مخاطب صدای یاری‌طلبی امام حسین علیه السلام هستیم. امام حسین علیه السلام در روز عاشورا در وسط صحرای کربلا و در میانه محاصره و خطر و درگیری خونین ندایی سر داد که گویی تمام آیندگان را خطاب قرار می‌دهد گویی تمام کسانی را که در زمان‌های ظلم و ستم و اشغالگری و استبداد و استکبار حضور دارند خطاب قرار می‌دهد و می‌فرماید «هل من ناصر ینصرنی، هل من ذابٍّ یذب عن حرم رسول الله». این ندای حسینی است که هم اکنون از حنجره مظلومان عالم به گوش می‌رسد.

دبیرکل حزب‌الله لبنان خطاب به عزاداران حسینی گفت: حضور گسترده شما در مراسم روز عاشورا نشان از پاسخ مثبت ما و شما به آن ندای تاریخی دارد.

سید حسن نصرالله افزود: بر فراز این محور، این اردوگاه و این پادگان حضرت آیت الله سید علی خامنه‌ای قرار دارد. ما از لبنان به تمامی جهانیان اعلام می‌کنیم، امام ما، رهبر ما، آقای ما، عزیز ما و حسین (ع) ما در این زمان، حضرت آیت‌الله امام سید علی خامنه‌ای (دام ظله) است و جمهوری اسلامی ایران قلب این محور و مرکز اصلی و قوی‌ترین حامی محور مقاومت است. از این رو ما در روز عاشورا به کسانی که با تطمیع و تهدید به جنگ و تحریم می‌خواهند که ما از این محور خارج شویم می‌گوییم ما پسران و دختران آن امامی هستیم که در روز دهم محرم موضع خود را به روشنی اعلام کرد و حاضر شد هزینه آن را هرچقدر هم که باشد بدهد، امام ما فریاد زد «حرامزاده، فرزند حرامزاده، مرا میان دو چیز مخیر کرده است میان کشته شدن و ذلت (در حالی که ذلت از ما به دور است)».

او اضافه کرد: به آقا و اماممان آیت‌الله سید علی خامنه‌ای می‌گوییم‌ ای آقای ما،‌ای امام ما،‌ ای حسین (ع) ما، ما همان حرفی را به شما می‌زنیم که اصحاب امام حسین علیه السلام در شب عاشورا به او زدند و گفتند‌ای آقای ما،‌ ای امام ما،‌ ای رهبر ما اگر ما می‌دانستیم که کشته می‌شویم و سپس سوزانده می‌شویم و آنگاه خاکستر ما بر باد داده می‌شود و سپس زنده می‌شدیم و باز هم کشته می‌شدیم و سوزانده می‌شدیم و خاکسترمان بر باد داده می‌شد و این کار هزار بار با ما می‌شد و آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها این کار را با ما هزار بار بکنند‌، ای فرزند حسین تو را رها نخواهیم کرد.

دبیر کل حزب‌الله در ادامه سخنرانی خود گفت: ما همان حرفی را به تو می‌زنیم که اصحاب امام حسین در روز دهم محرم به او زدند، گفتند «آیا پس از تو زنده بمانیم (انبقی بعدک)، زندگی پس از تو گوارا مباد‌ ای حسین (ع)».


نویسنده : عبدالرضا جودکی
تاریخ : جمعه 22 شهريور 1398
زمان : 17:19
برای رضای خدا کار کردن خستگی ندارد


 برای خدا کارکردن و فقط جلب رضایت خدا را داشتن نه خستگی دارد و نه دلسردی. خداوند بهترین حسابگر است و جواب کارهای نیک را می دهد. اگر در این راه خیر خواهانه مورد بدگویی یا غیبت قرار گرفتید ناراحت نباشید. عمل خوب هم جاذبه دارد و هم دافعه، عده ای از اعمال نیک خوششان می آیتد که تعدادشان کم نیست و عده قلیلی نیز نسبت به کارهای خوب دافعه دارند و پشت سر کسانی که برای خدا کار می کنند غیبت و تهمت می زنند. نباید اعمال و رفتار این دو گروه در اعمال و رفتار کسی که برای خدا کار می کند تاثیر بگذارد. اگر از او تعریف و تمجید کنند و شخص خوشش بیاید، او برای خدا کار نکرده و خدا اینچنین کارهارا دوست ندارد، شخص  برای مردم کار کرده است نه برای خدا و اگر از غیبت و تهمت ها ناراحت باشد بازهم برای خدا کار نکرده است، مطمئن باشیم  برای خدا کارکردن غیبت و تهمت دارد و کسانی که برای خدا کار می کند نباید در پی این حرفها باشد یا آن حرفها در عظم و اراده اش تاثیر بگذارد. اگر اعتقاد دارد مزدش را خدا می دهد پس به هیجکدام از این حرفها اعتنا (دلخوش و یا ناراحت) نخواهد شد.


نویسنده : عبدالرضا جودکی
تاریخ : جمعه 22 شهريور 1398
زمان : 11:4
افتتاح سقاخانه حصرت ابوالفصل عباس (ع) (آبسردخانه)


به لطف خداوند بزرگ و با یاری خیرین و عده ای از جهادگران روستای طنجور در مورخه بیست و ششم شهریور نود و هشت سالگرد تولد حضرت امام علیّ النقی (امام هادی)(ع) سقاخانه حضرت ابوالفضل عباس (ع) در جوار امامزاده یوسف روستای طنجور افتتاح گردید. صواب این اثر بزرگ هدیه به امام عصر حضرت بقیّة الله الاعظم و روح پاک شهدا و ارواح کسانی که ما را در ساخت این اثر بزرگ به صورت مادی و نیروی انسانی یاری نموده اند. 

 

 

 

 


نویسنده : عبدالرضا جودکی
تاریخ : یک شنبه 27 مرداد 1398
زمان : 23:14
آموزش صنایع دستی


در چند سال گذشته بارها برای ایجاد یک مرکز صنایع دستی در روستای طنجور صحبت ها زیاد شده است. برای ایجاد چنین مرکزی گفته شد که ابتدا باید به زیر ساخت ها توجه شود. بعد از گدشت بیش از سه سال از این موضوع موفق شدیم با استادان بعضی از صنایع دستی شهرستان بروجرد صحبت کنیم. نتیجه صحبت ها این شد که برای آموزش صنایع دستی آنها به روستا بیایند. برای جذب شاگرد ابتدا باید از تمام کسانی که به صنایع دستی علاقه دارند شناسایی کنیم، با دعوت از آنها در حسینیه آنها را با انواع صنایع دستی آشنا نمائیم سپس برای هر صنعت صنایع دستی ثبت نام به عمل آید. برای ثبت نام شرط سنی ملاک نمی باشد. علاقه مندان می تواند نوجوان 8ساله تا شصت ساله باشد هم خانمها و هم آقایان می توانند در کلاس ها شرکت کنند. در حین دوره آموزش باید مرکی صنایع دستی ساخته شود تا هنرمندان بتوانند آثار خود را به نمایش و فروش بگزارند.


نویسنده : عبدالرضا جودکی
تاریخ : چهار شنبه 2 مرداد 1398
زمان : 14:41
بازدید ریاست محترم تربیت بدنی شهرستان بروجرد


در روز دو شنبه مورخه 98/4/24 آقای رشنو ریاست محترم تربیت بدنی شهرستان بروجرد از پیشرفت فیزیکی زمین چمن مصنوعی و زمین فوتبال روستای طنجور بازدید نمودند.

برای زمین چمن مصنوعی روستای طنجور تا این مرجله حدود شصت ملیون تومان توسط پیمانکار هزینه شده است.

آقای رشنو به محض دیدن زمین فوتبال که از خرمن جو پر شده بود بینهایت ناراحت شد،ایشان بیان داشتند زمینی که باید جوانان روستا در آن ورزش کنند، محل خرمنگاه شده است. تاسف ایشان بیشتر روی این موضوع بود، که اعضای شورای اسلامی روستا و دهیار روستا چقر به منابع روستا اهمیت می دهند و چقدر نسبت به جوانان روستا مسئولیت پذیرند.

 

 


نویسنده : عبدالرضا جودکی
تاریخ : دو شنبه 24 تير 1398
زمان : 22:24
برنامه کارهای عمرانی امامزاده یوسف (ع)


برنامه ایکه در دراز مدت برای احیاء و باز سازی و همچنین محوطه سازی اطراف صحن امامزاده یوسف(ع) در نظر گرفته شده است بدین شرح می باشد.

بعد از هم سطح سازی فضای محوطه بیرونی که با دیوار کشی انجام گرفت و در پی آن نیز درختکاری صورت پذیرفت، دیگر کارهای عمرانی عبارتند از:

1 - حصار کشی روی دیوار ها به سبک محراب از ضلع جنوبی و شرقی

2 - ساخت درب ورودی با آجر با سبک اسلامی، که در وسط یک درب بزرگ و در طرفین درب بزرگ دو درب کوچک وجود دارد. طول این دیوار از جدول جلو کتابخانه تا جدول قبرستان می باشد. عرض دیوار درب پهن می باشد، بطوریکه بتوان دو گلدسته روی طرفین آن ایجاد کرد.

3 - ساخت سالن در ضلع جنوبی، شرقی و شمال دیوارهای صحن می باشد. عرض سالن جنوبی و شمالی صحن امامزاده شش متر و طول آن نیز برابر همان دیوار قدیمی، که این سالن مخصوص خانمهاست. و سالن جنوبی نیز عین سالن شمالی برای آقایان زائر می باشد. سالن شرق آن که دارای ابعاد بیست در بیست متر می باشد. این سالن بزرگ برای زائران مختلط می باشد. متاسفانه هم اکنون جایی برای استراحت زائر وجود ندارد. اگر این سالنها ساخته شوند، هم ورودی خانمهای زائر به صحن جدا می شود و هم آقایان زائر. در این سالن نیز می توان نماز میت را خواند و نیازی به سالن جداگانه نمی باشد.

4 - یک قطعه زمین در ضلع جنوبی دیوار محوطه وجود دارد که پی کنی شده است و یک ردیف سنگ نیز در پی ریخته شده است. این زمین مخصوص آپارتمان بهصورت زائرسرا در سه طبفه ساخته می شود. سوئیت های این آپارتمان برای خانوارهاست. 

5 - ساخت میدان در چهار راه، این میدان که نمادی از کارهای عمرانی روستای طنجور می باشد، باید طوری ساخته شود که در روی سقف آن نیز بتوان استفاده کرد. پله های با رفتن به سقف در داخل ساخت میدان طراحی می شود. سقف این میدان جایگاه خوبی است تا در روز عاشورا واعظین و نوحه خوانان، نوحه خوانی کنند. در روز عاشورا کلیه عذاداران امام حسین (ع) در دور میدان هستند و در بالای میدان برای آنها نوحه سرایی می کنند و همه (مرد و زن)بجای زنجیر،  سینه بزنند.

6 - محل کتابخانه با محوطه بیرون آن و اطراف سقاخانه (محلی که جدول گذاری شده) سنگفرش می شود. درضلع شرقی آن نیمکت هایی پیش ساخته نصب خواهد شد. سقاخانه نیز در فصلهای گرم دارای آبسرد می باشد. بین نیمکتها گلدان ساخته می شود ودر آنها گل رز پیوندی با گل محمدی کاشته می شود.

7 - در محوطه نیاز شدید به یک سرویس بهداشتی می باشد. یک سرویس بهداشتی که حداقل چهار توالت داشته باشد و چند روشویی.

8 - برای نگهداری این مجموعه نیاز شدید به ساخت یک سوئیت برای نگهبان لازم و ضروری است.

9 - در ضلع جنوبی زمین فوتبال احداث قسالخانه لازم و ضروری است. مساحت ساختمان قسالخانه حدود هشتاد متر مربع باشد که در آن سردخانه و یک دفتر و پارکینگ ماشین جا داشته باشد.

10 - بعد از این کارها محلی برای فروشگاه و نمایشگاه صنایع دستی و لوازم فرهنگی نیاز می باشد.

11 - برای جذب زائر باید کارهای جالب با ایده های نو خلق نمود تا توجه زائران را جلب نماید.

                           به امید آنروزی که تمام این کارها با کمک و لطف حضرت حق انجام پذیرد.


نویسنده : عبدالرضا جودکی
تاریخ : پنج شنبه 6 تير 1398
زمان : 16:48
امتحانهایی که سر آدم را خم می کند


قال‌النبی(ص): لولا ثلاثه فی ابن ادم ماطأطأ راسه شیئ: المرض و الموت و الفقر وکلهن فیه و انه لمعهن لوثاب»

پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمود: اگر سه (نقطه ضعف) در آدمی نبود، چیزی سر او را فرود نمی‌آورد (و خم نمی‌کرد): بیماری، مرگ و فقر. این هر سه را دارد و با این حال گردنکشی و چموشی می‌کند.‌(1)

1- بحارالانوار، ج 69، ص 53

نویسنده : عبدالرضا جودکی
تاریخ : شنبه 1 تير 1398
زمان : 1:8
ویژگی های جوانمردی


جوانمردي در کتاب های کهن همان  «فتوّت» است که به وفور در ادبیات قدیم آمده است. در تعريف فتوّت گفته اند: «فتوّت، وصف كسي است كه به كمال فطرت خود رسيده است. مادام كه انسان بازيچه شهوات، هواها، هوس ها و آلودگي هاست، ازنظر معنوي هنوز به بلوغ نرسيده است.

جوانمردان، آزادگاني هستند كه سود ديگران را بر سود خويش مقدم مي دارند، دگرگرا هستند، در محنت ديگران، غم خوارشان مي شوند، پاسخ بدي را با نيكي مي دهند، ازبدي هاي اطرافيان تا آنجا كه به گستاخي و بي پروايي آنها نينجامد در مي گذرند، و همواره بخشش را برانتقام و تلافي ترجيح مي دهند. جوانمردي، قلّه اي از قلّه هاي سر به فلك كشيده انسانيت است كه به دليل دشواري هاي مسيرش، رهنوردان آن اندك هستند. با اين همه، روزگار هيچ گاه ازجوانمردان خالي نبوده و همواره قلّه نشيناني بلند همت را پذيرا بوده است. حضرت علي (ع) از رسول خدا(ص) پرسيد: «جوانمردي چيست؟» فرمود: «شرفي است كه تنها شجاعان و صاحبان كرم و آزادمردان بدان راه مي يابند».(1)

بخشي ازكتاب ارزشمند قابوسنامه به بازگويي ويژگي هاي جوانمردان اختصاص يافته است. دراين باره در اين كتاب مي خوانيم:
بدان كه جوانمردي آن بود كه شخص را از آن، چند گونه هنر بود: يكي آنكه دلير و مردانه و شكيبا بود به هركاري، و خوش قول و پاك دامن و پاك دل باشد، و براي سود خويش به كسي زيان نرساند، و زيان خود برزيان ديگران مقدم دارد، و بيچارگان را ياري دهد، و راست گويد، و برآن سفره كه نان خورد بد نكند، و نيكي را با بدي مكافات نكند، و حريم زنان نامحرم نگاه دارد. جوانمرد كسي است كه بي طمع بياموزد، و دين به دنيا نفروشد، و زهد خود بر خلق عرضه نكند وليكن به نيك نامي معروف باشد، و بدكار را ملامت نكند خاصّه در پيش خلق و اگركسي را نصيحتي كند پنهان ازخلق كند كه مردم را پيش خلق پند دادن ملامت و جفا بود در حق آنان. جوانمرد كسي است كه فوري به انكار عجائب و غرائب كه در كتابي خوانده است بر نخيزد، كه نه هرچه او نداند كفر بود. جوانمرد وقت نان خوردن از سفره غايب نباشد، تا جمعي را منتظر خود بدارد، و پيش از همه دست به نان دراز نكند، و نيز پيش از همه دست از نان بازنكشد، بلكه با آنها كه برسر سفره اند هماهنگ باشد، و اگر روزه [مستحب] دارد و سفره طعام پيش او آرند، از روزه خويش چيزي نگويد، و روزه را بگشايد. جوانمرد سه چيز را مادام بسته دارد: چشم و دست و زبان از ناديدني و ناكردني و ناگفتني؛ سه چيز بر دوست و دشمن گشاده دارد: درِ سراي، سرِ سفره و بندِ كيسه. جوانمرد دروغ نمي گويد: كه همه ناجوانمردي اندر دروغ گفتن است و اگر كسي اعتماد كند، جوانمرديِ جوانمرد، گرچه كسي باشد كه ازعزيزانش را كشته باشد، اما اكنون خود را به اوتسليم كرد و به عجز خود اقرارنمود و برجوانمردي او اعتماد كرد، به انتقام گذشته مشغول نشود، و به اعتماد او خيانت نكند، كه خيانت، نه شرط جوانمردي است. (2)

درباره معنى فتوت از امام صادق (علیه السلام) پرسیدند؟ فرمود: گمان کرده اید فتوت و مردانگى با فسق و فجور است! نه بلکه فتوت آنست که اطعام کنى و امید مردم را بر آرى و چهره خندان داشته باشى و مردم را از رنج و اذیت خود مصون دارى و غیر آن نیرنگ و فسق است .

امام (علیه السلام) پرسید مروت چیست؟ اصحاب گفتند نمى دانیم فرمود: مروت آن نیست که انسان سفره اش در درگاه خانه براى مردم گسترده باشد بلکه مروت دو تاست: در سفر و در حضر اما مروت در حضر: قرائت قرآن و ملازمت با مساجد، بکار برادران م ۆ من پرداختن و بکارگر خرج کافى دادن که اینها دوست را خشنود و دشمن را منکوب میکند. و اما مروت در سفر خوبى و فراوانى توشه و به همراهان دادن آنها و کار مردم را پس از جدایى از ایشان کتمان داشتن و شوخى زیاد در غیر موردى که غضب خدا را برانگیزد. بعد فرمود: قسم بآن که محمد (صلی الله علیه و آله) را بحق مبعوث گردانید خداوند بهر کسى بقدر مروتش روزى دهد که رزق باندازه خرج فرود آید، صبر بقدر شدت بلاء داده شود. (مکارم الأخلاق / ترجمه میرباقرى، ج ۱، ص: ۴۸۸ )

طریقت جوان مردی نه آن است که در میان گودال زندگی، حریف را زمین زده، از خوشحالی چشمانی برق زده داشته باشیم. سیرت و طریقت جوان مرد، همان است که پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) با امام علی(علیه السلام) می گوید: «ای علی! جوان مرد، راستگوی بُوَد. وفادار و امانت گزار و رحیم دل، درویش دار و پرعطا، مهمان نواز و نیکوکار است»

حضرت امیر المۆ منین علیه السّلام فرمود : که فتوّت و جوان مردى در چهار چیز است، تواضع نمودن با داشتن ثروت، عفو نمودن (از کسى که بدى نموده) با داشتن قدرت انتقام، نصیحت و راهنمائى نمودن با داشتن عداوت و دشمنى، و بذل و بخشش نمودن بدون منّت گذاردن. (إرشاد القلوب / ترجمه مسترحمى، ج ۲، ص: ۲۷۴ )
با دقت در این روایت متوجه می شویم که داشتنفتوت فضیلتی است که برای داشتنش باید از خیلی چیزها گذشت از هجوم شیطانی غرور و خشم و دشمنی ، و دریا صفت بودن برای ایثار ،نه هر که سبیل کلفت کرد و کله کج نهاد جوانمرد شود .
نه هر که چهره برافروخت دلبری داند               نه هر که آینه سازد سکندری داند
نه هر که طرف کله کج نهاد و تند نشست              کلاه داری و آیین سروری داند
 قـالَ عَـلِىٌّ علیه السلام: مَیْزَةُ الرَّجُلِ عَقْلُهُ، وَ جَمالُهُ مُرُوَّتُهُ ؛ حضرت على علیه السلام فرمود :  امتیاز آدمى به عقل اوست و زیـبایى او به مـروّتـش . ( میزان الحکمة، جلد ۹ صفحه ۱۱۰تصنیف غرر الحکم ص ۲۵۸ . )

قال الامام علی - علیه السّلام - : أَلْمُرُوَّةُ اِسْمٌ جامِعٌ لِسائِرِ الْفَضائِلِ وَ الْمَحاسِنِ .« تصنیف غرر الحکم، ص ۲۵۸ »

 امام علی - علیه السّلام - فرمود: مروّت، نامی است جامع همه فضیلت ها و خوبی ها .

قال الامام علی - علیه السّلام - : مُرُوَّةُ الرَّجُلِ عَلی قَدْر عَقْلِهِ .
« تصنیف غرر الحکم، ص ۲۵۸ »
امام علی - علیه السّلام - فرمود: مروّت هر کس، به قدر عقل و اندیشه اوست . 

 

 

 

پی نوشته ها:

1 . رسائل جوانمردان (مشتمل بر هفت فتوّت نامه)، با تصحيحات و مقدمه: مرتضي صرّاف، صص 60 و 64

2 . عنصرالمعالي كيكاوس بن قابوس بن وشمگير، قابوس نامه، صص 247، 250، 255 و 256.

 

 


نویسنده : عبدالرضا جودکی
تاریخ : پنج شنبه 16 خرداد 1398
زمان : 22:6
مرکز صنایع دستی روستای طنجور


هنر در بین مشاغل جایگاه مخصوص هود را دارد. هنرمند با دست و فکر خود آثاری را خلق می کند که برای خود و دیگران ایجاد نشاط می کند و به روح تماشاگر نشاط می بخشد. هنرمند زیبایی ها، شگفتی ها، عجائب و ظرایف این عالم را به ما نشان می دهد. گویی دست قدرت خدا در جان آنان، دقت بینی و ظرافتی قرار داده که از زاویه دیگری به این عالم می نگرند و آن چه را که ما نمی بینیم و نمی شنویم، به ما می شناسانند.

هنر یعنی پذیرفتن واقعیات…

هنر ثبت واقعیتهای ذهنی است…

هنر یعنی زندگی کردن و دوست دشتن…

 هنر اصطکاک روح است با فضای اطراف…

هنر تنها مقوله است که در روستای طنجور از دیر باز به آن توجه کمتری شده است. گرپه در ده های گذشته آثاری از آن در این روستا به چشم می خورد، مانند گیوه بافی، جوراب بافی، و ... این کم توجهی باعث گردیده که جوانان روستا کمتر به آن توجه نمایند. آنهایی هم که ذوق و علاقه داشتند به شهر هجرت نموده اند. در حالیکه اگر موفعیت ها فراهم شود و زیر ساخت ها فراهم شود، هم مهاجرین به روستا برمی گردند و هم جوانان روستا علاقه پیدا می کنند تا دنبال هنر بروند. برای این منظور و استارت اولیه مکانی در قلب روستا را به جایگاه هنرمندان درست کنیم تا مرکزی ایجاد شود برای جدب هنرمندان. اگر این فکر به فعل تبدیل شود هم ایجاد شغل می شود و هم یک راهی را طراحی نموده ایم که می تواند جیلی از جوانان را در مسیر خود جای دهد. با احداث این مرکز می توان جوانان روستا علاقه مند به هر هنری را جهت آموزش به مراکز هنر آموزی فر آستاد تا هنر دلخواه خود را یاد بگیرد و در روستا در همان مرکز هنری، محلی را به آن اختصاص داد تا فعالیت نماید.


نویسنده : عبدالرضا جودکی
تاریخ : جمعه 10 خرداد 1398
زمان : 14:29
سلامت اجتماعی


سلامتی را مجموعه حالت رفاه وآسایش کامل جسمانی، روانی و اجتماعی تعریف کرده که هیچکدام بر دیگری برتری ندارد.

بر اين اساس تاثير متغيرهاي اجتماعي چهارگانه: اعتماد اجتماعي، تعهد اجتماعي، مسووليت اجتماعي و بيگانگي اجتماعي بر سلامت اجتماعي باید مورد بررسي قرار گیرد. همچنين تعيين ارتباط متغيرهاي زمينه اي هشت گانه مانند (جنسيت، سن، وضعيت تاهل، وضعيت شغلي، تحصيلات،  درآمد،  رابطه سرمايه اجتماعي و سلامت ) اگر مورد مطالعه قرار گیرد و شناخت درست، جهت کمی و کاستی هر کدام از عوامل و بارور نمون هر کدام از آن عوامل مارا به هدفمان یاری می رسانند. به طورکلي دو رويکرد در زمينه ارتباط بين  دو متغير سرمایه اجتماعی و سلامت اجتماعی وجود دارد: رويکرد اول، استقلال مفهومي دو متغير را مطرح مي کند که معمولا سرمايه اجتماعي به عنوان متغير مستقل و سلامت اجتماعي به عنوان متغير وابسته فرض شده است. و ديگري رويکرد تلفيق مفهومي که قائل به فضاي مفهومي مشترکي براي اين دو است.

    عوامل مهمی مانند سطح سواد والدین ، میزان ورزش ، دیدار اقوام ، رفتار والدین در منزل ، میزان مدیریت والدین در منزل ، میزان احترام به یکدیگر ، میزان رعایت حقوق دیگران در منزل ، اعتقاد به مسایل دینی و مذهبی ، میزان صمیمیت بین اعضای خانواده،  و امید به آینده شغلی با سلامت روانی هر فرد ، وضعیت شغلی والدین ،مدت زمان سپری شده با دوستان و ساعات تماشای تلویزیون با سلامت روانی هر فرد رابطه مستقیم دارد.

سالمتی یک مسئله چند بعدی است، حتی امروزه علاوه بر بعد جسمی ، روانی و اجتماعی ، جنبه معنوی را هم در نظر می گیرند و باید توجه داشت که ابعاد مختلف سالمتی و یا بیماری بر یکدیگر اثر کرده و تحت تاثیر یکدیگر قرار دارند . چنانچه مشکالت جسمی بر روان فرد، مشکالت روانی بر جسم او و نیز هر دوی آنها بر جامعه و اختالالت موجود در جامعه ، بر هر دو بعد دیگر سالمتی اثر می گذارند. لذا اقدامات انجام شده برای ارتقای سالمتی باید به تمام جوانب سالمتی فردی ) جسمی و روانی و معنوی ( و سالمت کلی جامعه توجه داشته باشد . در اینجا برای ساده کردن مطلب ، ابعاد مختلف سالمتی را جداگانه شرح می دهیم گرچه عمالً قابل تفکیک از یکدیگر نیستند.

بعد جسمی معمول ترین بعد سالمتی ، سالمت جسمی است که نسبت به ابعاد دیگر سالمتی ساده تر می توان آن را ارزیابی کرد . سالمت جسمی در حقیقت ناشی از عملکرد درست اعضاء بدن است . از نظر بیولوژیکی عمل مناسب سلول ها و اعضاء بدن و هماهنگی آنها با هم نشانه سالمت جسمی است . به عنوان نمونه بعضی از نشانه های سالمت جسمی عبارتست از : ظاهر خوب و طبیعی ، وزن مناسب ، اشتهای کافی ، خواب راحت و منظم ، اجابت مزاج منظم ، اندام مناسب ، حرکات بدنی هماهنگ ، طبیعی بودن نبض و فشار خون و افزایش مناسب وزن در سنین رشد و وزن نسبتا ثابت در سنین باالتر.

بعد روانی : بدیهی است سنجش سالمت روانی نسبت به سالمت جسمی مشکل تر خواهد بود در اینجا تنها نداشتن بیماری روانی مد نظر نیست بلکه قدرت تطابق با شرایط محیطی ، داشتن عکس العمل مناسب در برابر مشکالت و حوادث زندگی جنبه مهمی از سالمت روانی را تشکیل می دهد ، نکته دیگری که باید در اینجا به آن اشاره کرد اینکه بسیاری از بیماری های روانی نظیر اضطراب ، افسردگی و غیره بر روی سالمت جسمی تاثیر گذار است و ارتباط متقابلی بین بیماری های روانی و جسمی وجود دارد . بعضی از نشانه های سالمت روانی عبارتست از : سازگاری فرد با خودش و دیگران ، قضاوت صحیح در برخورد با مسائل ، داشتن روحیه انتقاد پذیری و داشتن عملکرد مناسب در برخورد با مشکالت .

بعد معنوی : یکی از زمینه های عمده بیماری ها و مشکالت روانی و عوارض جسمی و اجتماعی آن احساس پوچی ، بیهودگی و تزلزل روحی است که ناشی از فقدان بعد معنوی در افراد است . ایمان ، هدفدار بودن زندگی ، پایبندی اخلاقی ، تعاون ، داشتن حسن ظن و توجه بیشتر به مسائل معنوی زندگی باعث کاهش اضطراب ، تزلزل روحی و عوارض ناشی از آن می شود.

بعد اجتماعی: بعد اجتماعی سالمتی از دو جنبه قابل بررسی است یکی ارتباط سالم فرد با جامعه ، خانواده ، مدرسه و محیط شغلی و دیگری سالمتی کلی جامعه که با توجه به شاخص های بهداشتی قابل محاسبه، می توان سالمت جامعه را تعیین و با هم مقایسه کرد. 

با توجه به مطالب فوق، برای جامعه ای سالم در زوایای مختلف نیاز اساسی به سلامت افراد آن جامعه دارد. برای رسیدن به یک سنجش و معیار با توجه به یک جامعه آرمانی از نظر سلامت اجتماعی در روستای طنجور لازم است مطالعه ای ریشه ای به صورت میدانی و تحلیلی داشته باشیم تا پی ببریم جامعه روستای طنجور با توجه به شاخص های نرمال سلامت جامعه جهانی چقدر فاصله دارد. و برای اینکه آن شاخص را ارتقاء ببخشیم باید چه راهکارهایی را به صورت میدانی به کار ببندیم تا برای رسیدن به هدف موفق باشیم. 

در ابتدای کار به این مهم باید توجه خاص شود، که تمام کسانی که نسبت به روستای طنجور عرق دارند و به جامعه این روستا به هر شکل ممکن مانند پیوند فامیلی و خانوادگی، سکونت، سکونت آباء و اجدادی، عرق جایگاه دوران بچگی و هزاران عوامل دیگر و مهمتر از همه به خاطر وظیفه انسانی و اسلامی پایبند هستند، یاری رسان کاشت سلامت اجتماعی باشند. مطمعنا اجر آن نزد خداوند متعال در بالاترین درجات قرار می گیرد. از ایزد منان خواهانم که همه مارا در این راه پابرجا، استوار قرار دهد. اینشاالله


نویسنده : عبدالرضا جودکی
تاریخ : جمعه 23 فروردين 1398
زمان : 12:23
سرمایه اجتماعی


 در اجرای هر امری که منافع عموم را در پی دارد، بدون مشارکت عمومی به کندی صورت می گیرد. بک نفر هر آنچه هم انگیزه ای قوی داشته باشد نمی توان پیشرفت قابل ملاحظه ای را در پی داشته باشد. مشارکت عموی تحت مفهوم سرمایه اجتماعی می تواند هم افزایی را ایجاد نماید و از تمام منابع انسانی و مالی و فرهنگی در اجرای پروژه های عمومی استفاد نماید. هرچه مقدار سرمایه اجتماعی در روستای طنجور بیشتر باشد، همکاری و هماهنگی میان افراد و اهالی روستا بیشتر می شود. منظور از سرمايه اجتماعي ميزان ارتباطات ميان افراد و هنجارهاي حاکم بر اين ارتباطات است که موجب ارتقاي سطح همکاري اعضاي روستا ميشود.

سرمایه‌اجتماعی عبارت است از ارتباطات و شبکه‌های اجتماعی‌ای که می‌توانند حس همکاری و اطمینان را در میان افراد یک جامعه پدید آورند. امروز بر جامعه‌شناسان ثابت شده که یکی از ابعاد مهم هر توسعه‌ای توجه به سرمایه‌های اجتماعی است. از این‌رو سرمایه‌اجتماعی، یکی از مهمترین شاخصه‌های رشد و توسعه در روستای طنجور به شمار می‌آید. این مشارکت عمومی با مفهوم سرمایه‌اجتماعی در برگیرنده مفاهیمی همچون اعتماد، همکاری و همیاری میان تمام کسانی است به نوعی نسبت به روستای خود عرق دارند و به پیشرفت روستای طنجور را در کلیه زمینه های فرهنگی، اجتماعی،سیاسی و اقتصادی عشق می ورزند.این عشق و عطوفت نسبت به روستای خود را اگر به صورت یک نظام هدفمند به شکل یک نقشه راه در سر لوحه فکر و ذهنمان داشته باشیم آثار پر بار را برای روستا در پی خواهد داشت. کارگروه دلسوز می تواند نقشه راه را آماده و مسیر را در جهت دستیابی به هدف‌های ارزشمند هدایت کنند. از این‌رو شناخت عوامل موثر در تقویت یا تضعیف سرمایه اجتماعی می‌تواند در گسترش ابعاد سرمایه اجتماعی کمک کرده و موجب افزایش عملکرد اجتماعی و اقتصادی در روستا شود. امروزه سرمایه اجتماعی نقشی بسیار مهمتر از سرمایه فیزیکی و انسانی در جوامع ایفا می‌کند و شبکه‌های روابط جمعی و گروهی انسجام بخش میان انسان‌ها و سازمان‌هاست. از این‌رو در غیاب سرمایه اجتماعی، سایر سرمایه‌ها اثربخشی خود را از دست می‌دهند و بدون سرمایه اجتماعی پیمودن راه‌های توسعه و تکامل فرهنگی و اقتصادی ناهموار و دشوار می‌شود.

 اسلام عزیز نیز به امر مهم در جوامع اسلامی توجه خاص دارد.با بررسي اصول اسلامي مانند وحدت، اخوت، عدالت،تعاون، مشورت، و همين طور فضايل اخلاقي نظير صداقت، وفاي به عهد، حسن ظن، خوشرويي و ... در مي يابيم که اجراي اصول اسلامي در ابعاد فردي و اجتماعي بر انواع و سطوح مختلف سرمايه اجتماعي تاثير زيادي دارد و علاوه بر آن به نظر مي رسد که پياده شدن اين اصول موثرترين روشي است که مي تواند سرمايه اجتماعي را به بالاترين سطح ممکن آن برساند. گسترش و تعميق اعتقادات و فرهنگ اسلامي و گسترش مشارکت اجتماعي مردم در امور مختلف، دو راه کار مهم براي افزايش سرمايه اجتماعي اسلامي مي باشند.

نظریه پردازان زیادی در باره سرمایه اجتماعی سخن گفته اند.

 گلن لوری، سرمایه اجتماعی را مجموع منابعی می‌داند که در ذات روابط خانوادگی و در سازمان اجتماعی جامعه وجود دارد و برای رشد شناختی یا اجتماعی کودک یا جوان سودمند است.                   

کلمن معتقد است :سرمایه ‌اجتماعی شیء واحد نیست بلکه انواع چیزهای گوناگونی است که دو ویژگی مشترک دارند: همه آنها شامل جنبه‌ای از یک ساخت اجتماعی هستند و کنش‌های معین افرادی را که در درون ساختار هستند تسهیل می‌کنند. سرمایه ‌اجتماعی مانند شکل‌های دیگر سرمایه مولد است و دستیابی به هدف‌های معینی را که در نبود آن دست یافتنی نخواهد بود، امکان‌پذیر می‌سازد. سرمایه‌ اجتماعی مانند سرمایه فیزیکی و انسانی کاملا تعویض پذیر نیست اما نسبت به فعالیت‌های به خصوصی تعویض‌پذیر است.

با توجه به این ضرب المثل"یک دست صدا ندارد" یکی از راه های ارتقاء سرمایه اجتماعی که بسیاری از اندیشمندان پیشنها کرده اند، روش مشارکت عمومی است. مردم را می توان به صورت فعال در تصمیم گیری و اجرای برنامه ها درگیر نمود.


نویسنده : عبدالرضا جودکی
تاریخ : سه شنبه 6 فروردين 1398
زمان : 11:38
دیوار چینی دور قبرستان


 یکی از مشکلات روستای طنجور وضعیت قبرستان روستاست. از یک طرف گنجایش قبرستان،از طرف خاکسپاری وفات های خارج از روستاست. هجوم سیل نیز در فصل زمستان خود معضل دیگریست. عدم حفاظ دور قبرستان باعث گردیده تا حیوانات آزادانه روی سنگ قبرها قدم بزنند. به همین خاطر با شورای اسلامی روستا و دهیار محترم صحبت نمودم و قرار شد آنها فقط پول مصالح را بدهند تا من بلوکهای آنرا تولیبد نمایم و دور قبرستان را با بلوک دیوار چینی نماییم. من به قول خود عمل نمودم و متاسفانه آنها تا کنون به وعده خود عمل ننمودند.

 

                                                                             


نویسنده : عبدالرضا جودکی
تاریخ : سه شنبه 6 فروردين 1398
زمان : 11:20
زیر ساخت های جذب زائر و گردشگری


 باید با نگاه مهربانانه به روستای طنجور نگاه کرد، اگر با این نگاه با قدمت هزار ساله به این روستا نگاه کنیم، صدای مظلومیت آنرا خواهیم شنید. روستای طنجور قابلیت آنرا دارد که در زمینه های علمی، گردشگری، فرهنگی و صنایع دستی پیشرفت نماید. اول از همه آرامگاه یکی از نوادگان امام جعفر صادق علیه السلام در این روستا قرار گرفته که مایع عزت و اکرام است. و آثار با قیمانده ساختمان حمام قدیمی است که در صورت بازسازی یکی از مکانهای خوب باری گردشکری محسوب می شود. همانطوریکه محوطه سازی محیط آرامگاه امامزاده علیه السلام انجام می گیرد، سالن زائرسرا جای حیاط فعلی ضروری به نظر می رسد. متاسفانه زائرانی که برای زیارت می آیند جایگاهی ندارند تا در آنجا هم استراحت کنند، یا ذکری داشته باشند و نمازی بخوانند. هم محل مناسبی برای خواندن نماز میت باشد. آیا بهترین جا برای خواندن نماز میت جوار امامزاده نیست. ادامه دارد


نویسنده : عبدالرضا جودکی
تاریخ : جمعه 12 بهمن 1397
زمان : 1:27
سقاخانه


در روز دوشنبه 97/5/22 پی ریزی سقاخانه در کنار موسسه قرآن و کتابخانه امامزاده یوسف (ع) روستای طنجور انجام گرفت. انتخاب محل احداث سقاخانه طوری در نظر گرفته شد تا برای زائران و رهگذران  دسترسی به آن به راحتی صورت پذیرد. موتور خنک کننده در داخل سقاخانه تعبیه خواهد شد. شکل آن چهار ضلعی است و در سه طرف آن شش شیر دارای آب سرد و یک ضلع آن یم شیر آب معمولی رای مصارف غیر شرب نصب خواهد شد. این سقاخانه در طول فصل های گرم دارای آب خنک می باشد.


نویسنده : عبدالرضا جودکی
تاریخ : چهار شنبه 24 مرداد 1397
زمان : 22:9
پرواز



نویسنده : عبدالرضا جودکی
تاریخ : جمعه 22 تير 1397
زمان : 14:58


.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.